18.7.06

Een gebruik van vroeger.



Vroeger was het gebruik bij ons thuis (ik denk ook bij vele anderen) dat op de vooravond van een zon- of feestdag, het hele pad van de straat naar het woonhuis mooi gemaakt werd. En dat gebeurde door het pad met een bezem, bijvoorbeeld een mooi zigzag patroon aan te brengen (de paden bestonden toen doorgaans nog alleen uit zand) en de randen langs het pad werden keurig afgewerkt met een hark.Heel typisch was, dat dit karwei vrij laat in de avond gedaan werd, zelfs wanneer het bijna donker was. Dat had blijkbaar te maken met het feit dat men verder toch niemand meer verwachtte, die over het pad kwam lopen tot de dag erna. Als je dan 's morgens opstond en door het raam keek, zag je aan het pad, bij wijze van spreken, wat voor een dag het was.Wij, bij ons thuis zijn, denk ik zo, allemaal wel aan de beurt geweest om dit karwei te klaren. En pap, onze puntje precieze, controleerde het of je het goed had gedaan.Deze gedachten kwamen bij me op, toen ik vandaag mijn eigen oprit schoonmaakte, weliswaar geen zandoprit maar een klinkeroprit en morgen is het gewoon een doordeweekse dag. Ja, tegenwoordig doe je zo'n dingen wanneer het je het beste uitkomt.Maar helaas heb ik -die controleur- niet meer, die me kan zeggen of ik het goed heb gedaan.
Riny