18.7.06

Weet jij dat ik gewond ben geweest in de oorlog?


Dat vraag ik n.a.v. jouw foto's over de oorlog. Dit is gebeurd op 24 februari 1945. Tegelijkertijd hebben ze toen de toren van de St.Christoffel in Roermond opgeblazen.Wij woonden toen in Haelen langs de Rijksweg, de doorgaande weg naar Neer. Op het moment dat ik van achter het huis naar de voorkant ging om me te laten bewonderen (zegt mijn moeder, ik was net in bad geweest en had mooie krullen) aan de buren soldaten, die daar gelegerd waren, komt er een granaatscherf die mij aan de voorkant in de borst treft. Er is bloed en er is paniek. Er was meteen hulp en de eerste stop was op Aldenghoor in Haelen. Vandaaruit linea recta naar ziekenhuis Weert. Spoedoperatie. De scherf is dwars door mij heen gegaan en blijven steken in de rug. Daar wordt hij verwijderd. Een groot litteken achterlatend als herinnering. En ik ben een "wonderkind". Want de scherf had eigenlijk het hart moeten raken, maar dat was niet gebeurd. Er was geen infectie, de granaatscherf had meteen alles dichtgebrand, en ik genas voorspoedig. Jarenlang daarna heb ik angst gehad voor het geluid van vliegtuigen. Dit is verdwenen toen ik de link kon leggen naar dit gebeuren. Dit laatste weet ik me heel goed te herinneren, ik was doodsbang.Het gewond raken op zich weet ik niet meer te onderscheiden van -horen vertellen- en zelf ervaren.Op mijn 18e ben ik er pas achtergekomen dat ik een litteken in de long heb. En dat verklaarde weer, waarom ik altijd terug moest komen als er een longfoto was gemaakt vanwege tbc-schoolonderzoek. Dus dat vertel ik nu meteen om verwarring te voorkomen.Mijn broer Peter en ik zijn bezig geweest met zoeken naar de soldaten die mij de eerste hulp hebben gegeven. Maar dat is op niets uitgelopen. Het moet een zeer verwarrende tijd zijn geweest toentertijd.
Je hebt een knap nageslacht, opa.Ik heb de papieren ook binnen. Als jouw teller stopt, ga ik nog even door tot 25 september a.s.
.Dan nog iets anders.Tante Fien van Ome Piet wordt op donderdag 25 mei a.s. 90 jaar. Ik geloof dat zij op dit moment de enige is van de familie Kierkels en aangetrouwde, die deze leeftijd gehaald heeft.
Anny